גיל המעבר - על מה ולמה

גיל המעבר –  התקופה בה פוסק בהדרגה המחזור החודשי , עד להפסקה מוחלטת. 

בעקרון –  גיל המעבר מסמל את סיום תהליך הביוץ אצל האישה. הפחחת עד הפסקת הפרשת ההורמון אסטרוגן מהשחלות .

התקופה מאופיינת בשינויים ביולוגיים והורמונליים שמתבטאים בתופעות מגוונות: גלי חום, הזעות, דופק מהיר, שינויים במצבי הרוח, ירידה בחשק המיני ועוד.

גיל המעבר אינו מחלה. לתזונה, למיינדסט ולפעילות הגופנית, יש השפעה משמעותית גם בנושא זה. יש טיפולים מותאמים לסובלים מתופעות גיל המעבר , ביניהם גם אמצעים הורמונליים חליפיים.

כאמור – גיל המעבר הוא לא מחלה, אבל חשוב לזכור שהתופעות הנלוות אליו, עלולות להתפתח למחלות כמו אוסטיאופורוזיס ומחלות לב.

לכן, מומלץ לשמור מעקב רפואי,  תפריט מאוזן ובריא. על צריכה נכונה ומתאימה של אבות המזון, על תזונה יותר מבוססת צומח.  בדגש על מזון כמה שפחות מעובד, תוך הקפדה על גיוון, העשרת התזונה בפיטואסטרוגנים , צריכה של כל הנוטריינטים. אכילה בצורה מאוזנת ומגוונת.וכמובן על אורחות חיים. 

 

על מה ולמה

גיל המעבר, מנופאוזה , מתייחס לתקופה בה השחלות מפסיקות לייצר את הורמוני המין, אסטרוגן ופרוגסטין ולכן המחזור החודשי נפסק.

בין התסמינים שנשים חוות בתקופה זו ניתן למנות – גלי חום, הזעות, דופק מהיר, שינויים במצבי הרוח, ירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק, הפרעות בשינה, עצבנות, דלקות בדרכי השתן וזו רק רשימה חלקית.

במרבית המקרים  מתחילים לחוש בשינוי , עם שינוי בתזמון המחזור , באופיו ובכמות הדימום. מירב הנשים מדווחות על התסמינים האופיניים בעיקר בשנתיים עד חמש שנים , אך חלקן – במשך שנים רבות.

גלי חום והזעת לילה, שינוי בקצב הלב, קשיי שינה ובהתאם גם עצבנות, בעיות זיכרון וקושי להתרכז. ״דלדול״ של הנרתיק ותופעת יובש וגרד. בעיות במערכת השתן-זיהומים חוזרים ,תכיפות ודחיפות יתר במתן שתן. 

כמו גם – אוסטיאופורוזיס ועליה בסיכון למחלות לב.

שינוי תזונתי

לתזונה יש השפעה משמעותית גם בנושא זה.

מבחינת הרגלי אכילה: לכולם מומלץ לשמור על  תפריט מאוזן ובריא. יש שנח להן  עם פיזור המזון במשך היום, למניעת רעב כבד ואכילה בלתי נשלטת.

ויש שמעדיפים לצמצם את שעות האכילה וכך מרגישים פחות רעב ויותר שליטה.  

עם זאת לכולם מומלץ להקפיד על צריכה נכונה ומתאימה של אבות המזון. לצרוך תזונה יותר מבוססת צומח , להפחית מזון מעובד, ולהעשיר את התזונה בפיטואסטרוגנים.

שווה בדיקה

  • טיפול הורמונלי חלופי – בעד ונגד.טיפול ביובש בנרתיק ומניעת דלקות וזיהומים בנרתיק.
  • חשיבות הפעילות הגופנית – אירובית ואנאירובית, גם להעלאת ההוצאה הקלורית וגם לשמירה על צפיפות העצם, שיפור מצב הרוח, ושיפור ההרגשה.
  • תוספים טבעיים אפשריים, מה יש ומה ידוע . קוהוש שחור, גי'נסנג סיבירי, שמן נר הלילה,  ויטמין E, וולריאנה, איזופלבנואידים מסויה, תלתן אדום, אנג'ליקה (דונג קוואי),  ועוד
  • נייר עמדה  מטעם NAMS  שפורסם ב- .Menopause.org על טיפול הורמונאלי חליפי בנשים לאחר מנופאוזה . 


The difference between ordinary and extraordinary is that little extra. – Jimmy Johnson

Summary
גיל המעבר - תזונה ואיכות חיים
Article Name
גיל המעבר - תזונה ואיכות חיים
Description
בין התסמינים שנשים חוות דעת בבגיל המעבר ניתן למנות - גלי חום, הזעות, דופק מהיר, שינויים במצבי הרוח, ירידה בחשק המיני ועוד. לתזונה, למיינדסט ולפעילות הגופנית, יש השפעה משמעותית גם בנושא זה. מומלץ לשמור על  תפריט מאוזן ובריא. על צריכה נכונה ומתאימה של אבות המזון והעשרת התזונה בפיטואסטרוגנים .