יון - כרתים

יון - טיול זוגי באי כרתים.

2022 – מסלול הטיול שלנו: כרתים . נחיתה בהרקליון-קניון מילי, האגם הנסתר, סיסי, קניון ריכטיס,  קניון אימברוס, אגיוס ניקולס, אלונדה, פאלקה והביתה.

מסע נפלא של 4 ימים, בכרתים – האי הגדול ביותר באיי יוון. מלא מפרצים לבנים, מטעי זיתים, כרמים וצמחיה.  כבישים מפותלים, כפרים ציוריים, טברנות, מפלים וכחול של ים שמציץ בכל רגע. אז הגענו והחלטנו שננסה לנפוש גם בכרתים כמו שאנחנו אוהבים. כלומר, לא רביצה תחת השמש על חוף הים, אלא לחוות את האי דרך הרגליים. ולסיום –  יום אחד של שלווה, ים וספרים.

השהות שלנו באזור המזרחי של האי הייתה קצרה יחסית, 4 ימים בלבד בהם  ישנו בעיירה הקטנה והשקטה סיסי, התארחנו בריזורט Vasia Resort & Spa מלון כייפי, מרפסת לנוף, עם/בלי בריכה פרטית. מרחק הליכה מהטברנות והנמל של סיסי.

אבל בזכות ההחלטה לשכור רכב הספקנו לבקר כמעט בכל החלקים שרצינו לחוות באי.

שם נהננו מארוחות הערב, הבארים והגלידות . וממליצים מאוד על Paradise cafe שם אכלנו צ׳זיקי, סלט יווני, ממולאים, ודגים טריים שעשויים נהדר.

היום ה 1: נוחתים בהרקליון  עיר הבירה של כרתים והחמישית בגודלה בכל יוון. קניון מילי Myli Gorge – מסלול קצר ויפה. בסיומו, המשכנו לאגם קורנס- האגם הנסתר .Kournas lake  ומשם למלון.

למחרת – יוצאים לקניון ריכטיס שבמחוז לאסיטי, בצד הצפוני של כרתים, אמנם נסיעה של כשעתיים, אבל הדרך יפהפיה, באמצע יורים לאחת הטברנות כשלצידנו שטים ברבורים. וממשיכים למסלול, שכולו – נוף מהמם לאורך הנהר, לכוון מפל Richtis ועד לים.

ביום השלישי היו לנו כמה סידורי בוקר, לכן לא עשינו מסלול ארוך (ויש כמה שעוש על הפרק…) אבל כן ירדנו בקניון אימברוס  Imbros Gorge מזרחית לסמאריה.

וביום האחרון, החלטנו לנפוש בלאסיתי: להכיר את אגיוס ניקולאס,  ,Lake  Voulismeni , אלונדה, פלאקה ולהינות מכל רגע…וכך הסתיימו בן רגע  4 ימים מופלאים בטבע של כרתים.

טיפ
טיפ נהיגה בכרתים
קרא עוד
שימו לב לשילוט המאוד הזוי לגבי המהירויות. כל כמה ק״מ יש שינוי במהירות המותרת בין 40-110 קמ"ש, והמון מצלמות מהירות…

יון - קניון מילי Myli Gorge והאגם הנסתר Kournas lake

היום ה 1: נוחתים בהרקליון  (Heraklion) עיר הבירה של כרתים והחמישית בגודלה בכל יוון. אותה ביקרנו רק לנחיתה ולהמראה..נחתנו והחלטנו להתחיל לראות את הטבע , לפני שנראה את בית המלון. נסענו למחוז רתימנו-

קניון מילי Myli Gorge – קניון מילי. חונים את הרכב מול השלט של הכניסה לקניון, ויורדים במדרגות העץ, למסלול קצר ויפה.  . מגיעים עם הרכב וחונים ממש מול השלט. יורדים בהתאם למסלול, עוברים מספר גשרוני עץ.

המסלול מכוסה ירוק, שופע צמחיה וצל ולכל אורך הדרך. צועדים בליווי מי הנחל הזורמים. קסם מדהים של טבע. לאורך הנחל יש מספר מבנים נטושים, לפי הפרוספקט שקיבלנו בטברנה, מדובר בהריסות של בתי מגורים וטחנות המים מ2 היישובים: פאנו, וקאטו מילי.  המון עצי פרי וברווז ששט להנאתו.

בסמוך לתחילת המסלול יש טברנה נחמדה, משם לקחנו את הפרוספקט וישבנו לקפה קר עם גלידה  ומשם – יורדים לכוון המפל. המקסים (קויאסה בקטן), אפשר להכנס למים הנקיים, או רק להשטף. משם המשכנו לראות עוד קצת מהפלא.

מסתבר ששם היתה גם אחוזה ונציאנית מהמאה ה16, ויש שם גם כנסייה וקפלה קטנה.

ולסיום – חוזרים במעלה שביל הטבע אל הרכב. ולארוחת צהריים באגם הנסתר, אגם קורנס – Kournas lake. האגם מסתתר בין הרים , כך שתגיעו אליו  רק אם תכוונו אליו במיוחד.אגם מים מתוקים.

מקום רגוע, סירות פדלים עם מגלשות, קייקים, חוף רחצה ושלווה. יש שם  טברנה נחמדה,  חנויות מזכרות, קרמיקה ומוצרי עץ.

מסיימים את היום הראשון בכרתים בנסיעה למלון שלנו בסיסי: Vasia Resort & Spa מלון כייפי, מרפסת לנוף, עם/בלי בריכה פרטית ומתקני הידרומסאג'. מלון רגוע, בריכות שחיה, מרכז ספא, ברים, מזנון ארוחת בוקר מגוון, ו- 4 מסעדות נוספות באתר.

מרחק הליכה מהטברנות והנמל של סיסי. התמקמנו והלכנו לארוחת ערב מומלצת ב Paradise cafe שם אכלנו צ׳זיקי, סלט יווני, ממולאים, ודגים טריים שעשויים נהדר.

יון - קניון ריכטיס Richtis Gorge

למחרת – יצאנו לקניון ריכטיס – Richtis Gorge

הערוץ של ריכטיס ממוקם במחוז לאסיטי, בצד הצפוני של כרתים. השביל מתחיל מחוץ לכפר Exo Mouliana ומסתיים בחוף Richtis . אנחנו חזרנו לכפר ברגל, כי הדרך פשוט מקסימה. אורך המסלול כ5-6 קילומטרים מגשר האבן (מהמאה ה19) ועד לים.  אנחנו חנינו כק״מ לפני הגשר, בזכות כמה המלצות (ותודה).

לפני הגשר יש "מרכז מידע" עם בחורה נחמדה, שמספקת מידע, פרוספקט וגובה 2 יורו. המסלול – מסלול אדום צהוב לבן ( אין יותר מדי אופציות..). בערוץ, יש מים לכל אורך הדרך. הערוץ אוסף את המים מפסגת דרימיאס (918 מ') דרך הנחלים המתמזגים בסמוך לנקודת ההתחלה.

לאורך כל המסלול נוף שופע של הנהר, עצים, הרדוף ומרווה וריחות עשבי תיבול. גם כאן, טחנת מים ישנה. גשרונים, אבנים מעט חלקות, אבל פשוט מקסים.

גולת הכותרת של הערוץ היא, המפל היפה Richtis שגובהו מעל 20 מטר ולידו בריכה קטנה שנוצרה מתחתיו. בדרכנו מהיישוב אל המפל, צעדנו בדרך כמעט לבד. המפל היה עם כ – 4 משפחות ונראה עמוס ביחס לדרך.. המשכנו לחוף הים.  בחוף יש שולחנות מאבן מסביב ומים שנאמר שראויים לשתייה. אנחנו שטפנו פנים🙃

כשחזרנו היינו רק אנחנו ועוד משפחה, נכנסנו קצת למים, למרות שניתן להינות מהשקט והטבע גם בעוד נקודות קסם רבות על הדרך…קסם של מקום.

כרתים, יון - קניון אימברוס Imbros Gorge

את היום השלישי התחלנו בקניון אימברוס –  Imbros Gorge. מזרחית לסמאריה, יש שילוט ברור אל תחילת המסלול. הכניסה לקניון אמורה להיות עם תשלום (לא היה אף אחד שיגבה אותו). אורך המסלול כ-8 ק"מ.  הקניון מאוד יפה, רצוי לא להגיע במזג אויר חם.

(באופן אישי,  לדעתי הקניון האדום ונחל חווה , שלנו, היו יפים יותר. אבל אולי זה כי הושפעתי מ-2 הטיולים היפהפיים שהקדימו אותו, ממזג האויר ומההסעה ההזויה שהחזירה אותנו לרכב שחנה בכפר אימברוס) .

המסלול מתחיל מהכפר הקטן אימברוס, בגובה 700 מטר מעל פני הים. נתחילים במסלול רחב למדי, שמצטמצם תוך כדי ירידה. הדפנות מתנשאות גבוה יותר והנוף אכן מרשים (ושקט..). בדרך רואים מערות, עיזים ולאט לאט מגיעים לאיזור בו רוחב קירות הערוץ מצומם, וגובהם מגיע ל-300 מ'. משם מגיעים לפינה מוזנחת מאוד , בה היו אמורים להיות תאי שירותים או חמורים למקרי חירום…

ממשיכים ומגיעים לעוד היצרות מרשימה. ובהמשך – פוגשים שלט של 8 ק"מ נוספים עד לים, ומעט אחריו, בקתה עם סבתא ונכדה שמוכרים שתיה וכרטיס להסעה חזרה לחנייה (ברכב עם 4 מושבים ומאחור עוד "ספסלים", עם נהג שנוהג בבטחון עז, בסיבובים ועלייה חדה, עם טלפון ביד. ביום נעים, אני הייתי מעדיפה לחזור ברגל.). לאחר הנסיעה ישבנו בטברנה חמודה, להרגיע את הבחילה ומשם –  חזרה למלון.

כרתים, יון - אגיוס ניקולס, אלונדה ופלאקה

ביום האחרון, החלטנו לנפוש בלאסיתי. שעיר הבירה שלו היא אגיוס ניקולאס,פחות משעה נסיעה והגענו .

אגיוס ניקולס ,עיירה יפה וציורית, הבירה הקוסמופוליטית של מחוז לאסיטי עם כ-20000 תושבים. אגיוס ניקולאוס היה כפר דייגים קטן עד שהועברה לכאן בירת לאסיטי. מאז, העיר הפכה לאתר נופש ציורי ושליו. סמטאות יפות, טברנות וחופים.  עיירה שקטה, שעיקר המבקרים בה הם קהל בוגר.

במרכזה –  אגם ‏ Lake Voulismeni הציורי. בעבר היה אגם מים מתוקים ובמאה ה-19 הוא חובר בתעלה לנמל של העיר ואל הים הפתוח. לגונה קטנה במרכז העיירה, המשמשת כנמל קטן, ובהתאם, הוא מוקף סירות קטנות וצבעוניות . מספרים שבתחתית האגם השליכו הגרמנים את ציוד המלחמה שלהם לפני שעזבו את כרתים בשנת 1944.

התחלנו בסיבוב רגלי בסמטאות, גלידה וכיון שהעיר אמנם היתה יפה ונקייה, אך נראתה לנו תיירותית מאוד. בנמל כמעט התפתינו לעלות להפלגה של כמה שעות, לאי המצורעים, אי הסבל ספינלונגה Spinalonga  – אי המצורעים, (המפורסם בזכות רב המכר – ״האי של סופיה").  אליו ממשלת יוון שלחה ב1903 אנשים שהיו נגועים בצרעת – ויתרנו.

חצי שעה של נסיעה קסומה הובילה אותנו לאלונדה  (Elounda) הציורית והיפה – עיירת חוף הממוקמת בחוף הצפוני של כרתים.  משם בהתאם להמלצות שקראנו המשכנו במסלול נופי מהעיירה Elounda, עוקבים אחר הכביש המוביל מזרחה, לאורך החוף. לאורך רצועת אדמה צרה. במסלול עוברים תעלה קטנה, גשר ציורי וסירות בתעלה, שעוד נחזור אליו. ממשיכים לנסוע, חוצים את חצי האי,  עד לכנסיית סנט לוק, שם חונים.  יורדים לחוף Kolokithia Beach היפה, ניתן לראות ממול אי הקטן, בו מקננים שחפים. אבל כיון שסירות הטיולים עוצרות בדיוק כאן, נראה לנו  עומס מיותר.

חזרנו וזכינו לחוות את החוף לצד המסעדה המופלאה  Kanali  עם אוכל מעולה, נוף מקסים וים שקט ורגוע .נהנינו הרבה יותר…

משם המשכנו לכפר פלאקה, שוב, דרך יפהפיה, מים צלולים , מלא טברנות, שלווה, גלידה וכלי קרמיקה.

ולסיום

משם חזרה למלון להתארגן חזרה הביתה לאחר 4 ימים מופלאים בטבע של כרתים.

לגלריית תמונות כרתים  :

לטיולים שלנו ליון  :

לטיול שלנו ליון ההררית :

Summary
יון , טיולים בטבע, בלוג טיולים , טיול זוגי לכרתים
Article Name
Description
טיולים יון, טיול זוגי בכרתים - קניון מילי, האגם הנסתר, סיסי, קניון ריכטיס, קניון אימברוס, אגיוס ניקולס, אלונדה, פאלקה ועוד . המלצות על טיולים לבד, ביחד, בזוג ועם המשפחה - בלוג טיולים. טבע, בריאות, פעילות, בארץ ובחו"ל . ... .