Tour du mont blanc - טור דה מון בלאן​

Tour du mont blanc – טור דה מון בלאן​ – טרק סובב מון בלאן TMB – מסלול הליכה אלפיני ב 3 מדינות: צרפת, איטליה, שוויץ. סיפוק, הנאה, אתגר ויופי.כ-60 שעות הליכה, 170 ק"מ, עם כ- 10 ק”מ של עליות וירידות מצטברות.

הפעם ב – בלוג טיולים, על מסלול נפלא עם 8-10 ימים של חוויה בלתי נשכחת.   למסלול יש חלוקה כללית של המסלול ל-11 קטעים.  כל אחד כ-15 ק״מ,  עם עלייה (וירידה) של בין 700 מ' ל-1000 מ' כל יום.

עם זאת – יש ואריאנטים רבים, מסלולי יום. מסלולי רכיבה על אופניים. וכן – אוטובוסים, רכבות ורכבלים שעוזרים למי שמעוניין לקצר שלב, לשלב מספר קטעים, לחסוך זמן, לחתוך עלייה או ירידה או לדלג על קטע מסוים.

אפשר גם ללון באוהלים, דורמיטים, רפיוג'י ובחדרים פרטיים ולהינות מהעברת תיקים. אנחנו עשינו את המסלול המעגלי נגד כיוון השעון במשך שבוע. בהתאם למקומות הלינה שהזמנו מראש דרך Macs adventures .

למה גם בלוג טיולים

מאמינה בשילוב בין עשייה והגשמה עצמית, לבין חיים בבריאות ושלווה. כשזה כולל גם תחושת שייכות, משפחתיות, זוגיות ו/או חיי קהילה. כמו גם – תזונה בריאה, פעילות גופנית, תחושת משמעות ומטרה, טיולים, "אמבטיית טבע", אורח חיים בריא, וקצב חיים נוח.

כיון שכולנו בעשייה מתמדת, הפסקות הטבע והטיולים, הם חלק בלתי נפרד מאורח חיינו. וכיון שגם אני עוקבת ולמדת מטיולים של אחרים – מקווה שגם הטיולים שלנו יעשו לכם חשק ומוטיבציה לטיולי טבע בארץ ובעולם.

שאמוני Chamonix​

חודש יולי 2023, התחלנו משאמוני וזכינו לימים ארוכים, כמו שאירופה יודעת לספק. הגענו יומיים לפני לשאמוני  Chamonix,  אז הספקנו להתחיל ולאתגר את הרגליים.

ביום הנחיתה – עשינו את המסלול ל Cascade du darde, למחרת – את המסלול לLac blanc.

ב6.7 כבר נסענו ל, Les Houches, שם מתחיל המסלול ביום למחרת , ועשינו חלק מהואריאנט – לגשר התלוי.

בהתחשב בכל שהגענו לפני, יצא נהדר לעשות את השלבים האחרונים של הטרק כטיולי יום/  "אימונים".

4.7 – טרום טרק- Cascade du dard- רצינו לעלות לרכבלים ב ל-Augille du Midi – לנוף ולקופסת הזכוכית שמעל לצוק.
אמרו שמלא והמליצו לראות את המפלים… עלינו.. בלי תיק, בלי מים ובלי מקלות.. לא חכמים במיוחד.. אבל היה מ ה מ ם.

5.7 – למחרת עוד יום חופשי, החלטנו לעלות לLac blanc, זכינו ביום נפלא. Lac Blanc – זה אגםיפהפה שהוא חלק מוריאנט ב-TMB. אפשר לנסוע ל-Tres Le Champ באוטובוס ומשם להתחיל אתההליכה הלוך וחזור. או לנסוע לרכבל בפלג׳ר ולטפס משם. היה שווה ביותר ( הפעם הגענו ערוכים גםבמעיל לקור שלמעלה) מסלול הTMB שלנו..

לה זוש (Les Houches)​

6.7 – לקחנו אוטובוס משמוני ללה זוש (Les Houches), כפר בתחילת עמק שאמוני. וכמובן צילום בנקודת ההתחלה. הגענו ל Les Houches יום לפני תחילת המסלול אז התחלנו בטיול לחלק מהואריאנט של היום הראשון,  לגשר התלוי וחזרה. הולכים עד לחציית גשר שתלוי מעל מי הקרחונים הגועשים, עם הנופים של קרחון ביונאסי והנוף של דומס דו מיאז', תענוג. ישנו ב Hotel & Chalet Du Bois על בסיס חצי פנסיון.

Tour du mont blanc - טור דה מון בלאן​ - מתחילים​

TMB Stage 1 – Les houches (Chamonix) -Bionnassay - Les Contamines​

7.7 – כמובן ששוב – צילום בנקודת הכניסה לטרק. ומשם – היום מתחיל בטיפוס מלה זוש, ומסתיים בלה קונטמין.מסלול של 17.5 ק"מ ( בסיום היום – גמענו 24 ק"מ, כי בערב חזרנו לטיול נוסף לאורך הנהר)..עולים ויורדים סה"כ 1010 מ' עליות, 850 מ' ירידות.

הצטרפנו לכל המתחילים בנסיעה ב- telepherique , רכבל מתחנת Bellevue. ומשם המסלול ממשיך בדרך יפהפיה שמתפתלת (ומטפסת) דרך יערות ושטחי מרעה אלפיניים עד לנקודה הגבוהה ביותר של המסלול היום – Col de Vosa ותצפיות יפהפיות על הקרחון. והלאה עד Les Contamines – עיירה בצרפת. שם עשינו פיקניק על הנהר המקסים, ומשם צועדים למלון, שהיה בכפר Le lay –  Chalet Hotel La Chemenaz . בקצה הדרומי של Les Contamines-Montjoie. מלון שבתקופת הסקי נמצא רק 50 מטרים ממעליות הסקי, נוף נפלא  אל רכס הרי מון-בלאן . וגם בקיץ, מקום יפהפה, עם בריכה, ומלא שבילים לטייל מסביב.

TMB Stage 2 – Les Contamines - Les Chapieux

2️⃣ TMB – Day&stage 2 – 8.7

Stage 2 – Les Contamines – Les Chapieux

היום השני בטרק, נחשב לקשה מכולם. (נראה לי בעיקר בגלל שזה היום השני, ולאט לאט מתרגלים..).

למרות ההמלצות לנסוע לקפלה בנוטרדאם דה לה גורג', באוטובוס. בחרנו לצאת מוקדם.. נראה לנו מיותר לגמרי לקחת שאטל. בעיקר כי הוא יוצא רק החל מ08:00. ובאמת – התחלנו בהליכה  בצידו המזרחי של הנחל, משם מטפסים בעמק יפהפה. מ-Les Contamines במשך כ- 5 הק"מ הראשונים. אחרי הקפלה, ממשיכים וצועדים בשביל שפונה כלפי מעלה ומטפס בהתמדה דרך שמורת הטבע Contamines Montjoie.

חולפים  אתר קמפינג מקסים עם קפה מסעדה נראה סגור בשעת הבוקר כשעברנו). משם הטיפוס מתמשך דרך היער. מגיעים לנקודת תצפית על קניון קטן וצר עם זרימת מים מסיבית. מצלמים…

וממשיכים לצעוד עד הפסקת קפה ומרק ירקות בבקתת Refuge de la Balme.
משם, ממשיכים עד שמגיעים לאנדרטה ורוג'ום גדול לזכר מטיילת אנגליה שנספתה כאן בסערה. וממשיכים  לטפס עד הפאס, והפסגות הגבוהות ואל הנופים של Col du Bonhomme. יש שם מחסה קטן מעץ, אבל, למזלנו –  היינו במזג אויר טוב.

ממשיכים לצעוד בקרקע סלעית עד הפאס pass הבא, עם נופים מדהימים שנפתחים לפנינו.  עד– Col de la Croix du Bonhomme .

משם, יש כאלה שיורדים רק עד Refuge des Mottets  – אנחנו יורדים עד לה שפיו –  Les Chapieux. שהוא כפר קטנטן, עם בית קפה, ורפיוג'י.

ממנו לקחה אותנו הסעה ללינה בבורג-סן-מוריס (Bourg-Saint-Maurice) לבית מלון:base camp lodge עם בר ומסעדה מקסימים. ולידו סופר עם מוצרים טבעוניים להצטיידות, נוף להרים.ותחושה של  טבילה בטבע. חדרים צעירים, חללים מעוצבים בקונספט חדשני, כייף.

TMB Stage 3-4 - Les Chapieux (FR)- Rifugio Elisabetta - Courmayeur

4️⃣ 3️⃣ 9.7    TMB – Day3  Stage 3-4

Les Chapieux – Rifugio Elisabetta – Courmayeur

בהתאם לבתי המלון שמצאנו. ביום השלישי לטרק – הקפיצו אותנו חזרה, עד בקתת Mottets.  ואז מתחילים בעלייה אינטנסיבית, דרך מפלים, נחלים ועמקים ירוקים עם נוף מרהיב של ההרים הסובבים. עד למעבר הרים Col de la Seigne –  קול דה לה סיין (2516 מ'). מעבר הגבול בין צרפת לאיטליה, ששוכן 750 מ' בתלילות מעל הרפיוג'י.

מטפסים, נחים, בוהים בטבע המקסים. וגם במשפחות עם הילדים ובמבוגרים בהרבה, שעושים איתנו את המסלול. תענוג…אבל אחרי הפסקת צילומים וארוחת בוקר – צריך להתקדם…

עוזבים את צרפת ומתחילים את איטליה. שוב- נוף נפלא. פסגות משוננים, קרחונים, שלוגיות ומפלים.

יורדים דרך כרי דשא אלפיניים גבוהים, עוברים בבית מכס ישן – מרכז למודעות סביבתית,  ואחרי כ 7-8 ק"מ עם 800 מ' עלייה, מגיעים לרפיוג'י אליזבטה -Rifugio Elisabetta, שם רבים מסיימים את היום בלינה משותפת, תמונות מצורפות..

אנחנו נהננו מקפה ועוגה.המשכנו דרך לאק קומבל – אגם ירוק אזמרגד, ששייך לקרחון דו מיאז'.

עולים ל Cabane du Combal, העמוס. לידו יש פיצול שבילים. עם אופציה לעלייה לאגם Lac du miage. אני טבלתי רגליים, רונן יצא לשחיה. אחרי ההתרעננות באגם  (שהמסלול אליו לא מאוד נוח), חוזרים לדרך המלך, וצועדים בעמק Val Veni עד Courmayeur .

קורמאיר- עיירת סקי ונופש איטלקית אלפינית בעמק אאוסטה. עם גלידה וקפה קר נהדרים… נוף מהמם, המוני מטפסים, רצים ואווירה ספורטיסית ושוקקת חיים.

הגענו בדיוק בערב, אחרי שסיימו פה מרוץ של כ300 ק״מ.  ולנו ב מלון בוטון ד'אור .

TMB Stage 5-7 - Courmayeur(IT) -Refugio Bonatti - la Fouly (CH) - Champex-Lac

6️⃣5️⃣ 10.7   TMB – Day4 Stage 5-6

Courmayeur  – Switzerland – La Fouly- Champex Lac

את היום התחלנו מקורמיור עם  אוטובוס עד ארנובה (Arnuva), הלב של Val Ferret (ואל פרט), בגראנד ז'וראס- Grandes Jorasses. המתנו ב08:00 בשעה ובתחנה הראשונה לאוטובוס, לפי המלצות שקראנו.

מתחילים לצעוד מוקדם, עם הנופים המטורפים למון בלאן. חולפים את רפיוג׳י אלנה (Refuge Hélène). ואפילו לא קלטנו שחלפנו אותו, כי היה מוקדם מדי לעוד קפה..

מטפסים אל הפאס, חולפים גם את הלשון המרשימה של קרחון – Pré de Bar glacier  שיורד מ Mont Dolent הגבול המשולש של כל שלוש המדינות.

ועולים בנוף משגע, עד למעבר הבא –  Grand Col Ferret.(גובה 2537 מטרים) הנקודה הגבוהה ביותר בטרק הרשמי.

עלייה בשמש, די תלולה.. ומגיעים אל הגבול בין איטליה לשוויץ. איזה יופי!!!!

מכאן מתחילים בירידה עד ל-כפר La Fouly. עיירה קטנה, בטבע פסטורלי של עמק הררי שוויצרי. שדות מרעה עדינים, כפרים מקסימים ובקתות עץ . ממנה יש אפשרות לנסוע בתחבורה ציבורית לתחנה הבאה בטרק – עיירת האגם המקסימה של Champex-Lac.

אבל..

קראנו המלצה על הכפרים בדרך – Les Arlaches, ואחרים. ירדנו לראות ולחוות, וצעדנו לא מעט, כפרים יפים. אבל חייבת, להגיד שעם השמש והמרחק.. היתה תחושה שזה די דומה לכפרים היפים האחרים שראינו עד כה ובהמשך. כך שמי שרוצה לקצר – יכול להינות מנסיעה באוטובוס עד ל Lac -Champex מקום מקסים עם אגם יפהפה באמצע הכפר. אחרת צעידה ארוכה לפניכם ( כן, כפרים יפהפיים, אבל חםםם).

כשמגיעים, אפשר לטייל סביבה אגם , מלא טרקיסטים, אנשים עושים יוגה ומתיחות, אוכל טוב, כייף. לנו  במלון בלוודר – מוזר ומיוחד. עם ארוחת ערב מפתיעה.

TMB Stage 8 : Champex Lac - Trient

7️⃣8️⃣ 11.7   TMB – Day5  Stag 8

Champex Lac – Trient

מתחילים בהליכה בשביל ביער לצידנו הנחל ובקתות מקסימות. עוברים את שרשרת הבקתות של -Champex d'en Bas. חוצים אחו וממשיכים בעלייה דרך חורש לדרך סלולה. לאט לאט השביל נהיה יותר ויותר תלול. מסלול יפהפה בתוך יערות, שדות פרחים, שבילי הרים יפים ומפלים.

כרי דשא אלפיניים ונופים נפלאים במורד עמק הרון. חוצים כמה נחלים ועולים עד ל Alp Bovine – לקול צלילי הפעמונים של הפרות. מגיעים לחווה מקסימה עם בית קפה מקסים, ונוף מדהים שהוכתר על ידינו כאתר ״קיימות״. עצרנו לעוגה תוצרת המקום ושתייה חמה. יש כאלה שהזמינו מקום מראש, וזכו לארוחת צהריים שנראתה נהדר. הכל נאפה בתנורים עתיקים ללא חשמל – ממש קסום.

משם הגענו למעבר ההרים Col de la Forclaz – לארוחת צהריים קלה והמשכנו לצעוד עד Trient.

עד כה נהננו מאוד מהסידורים וההקפצות של Mac adventures. כאן היתה קצת אכזבה.. שילמנו עבור מונית שתאסוף אותנו ב16:30 למלון במרגטיני – Martigny. כי לא היה מקום ב- Trient. והאוטובוסים מגיעים במרווחים מאוד גדולים.

הגענו ב15:00, התקשרנו, אמרו שאי אפשר להקדים. נחנו בערסל והתפנקנו בשתיה בזכות הברמן המקסים של המלון בו המתנו.

אבל, המתנו עד אחרי 18:00 ורק אז הגיעה הסעה שהורידה אותנו בירידה מפותלת עד למלון. החלק הטוב הוא – שבכל זאת, בסוף היה אחלה מלון , ארוחת ערב נפלאה. ואין מה שיוכל לפגום בתענוג של המסלול שעשינו.

9️⃣🔟

12.7- מחשבים מסלול מחדש🏔️ היום התחיל בגשם זלעפות שהעיר אותנו בלילה. היינו אמורים לעלות באוטובוס חזרה ממרגטיני לטריינט ולטפס 1000 מ׳ ל-Tre le Champ. ראינו שמצפה לנו עוד גשם וראות לא משהו.. אז החלטנו לא לאתגר את המזל הנפלא שהיה לנו. כדי להגיע שלמים ומרוצים ארצה.

וכיון שכבר עשינו את Lac blanc, סיימנו את המסלול. חזרנו לשאמוני, למלון הכייפי (רק קצת חשוך) – רפיוג'י איגונס – בקתת הרים  מודרנית ותוססת באמצע שאמוני, עם "מרחב חיים" מעורר השראה, מרפסת מקסימה, משחקי קופסא, פינג-פונג ועוד. חזרנו, בתקווה שהפעם נעלה ל L'Aiguille du Midi . אבל, גם פה, שוב מעונן, וסגור למעלה.

אז – חישוב עוד מסלול מחדש.. נסענו לאנסי.

Wellness-Nutrition- Health​

“The Best Way To Get Started Is To Quit Talking And Begin Doing.” – Walt Disney

לסיום המסלול, נופשים: Annecy - אנסי -צרפת​

Annecy – עיר מדהימה ביופיה, על שפת אגם אנסי (Lac d'Annecy), ונציה שלהאלפים.  עם טירה מימי הביניים, אי ברבורים מלאכותי. ארמון האי המפורסם, תענוג…

Annecy – France

בערב – חוזרים לשאמוני , לנים ב Le Refuge des Aiglons. המקסים ( רק קצת חשוך). אורזים מזוודות ו- מחר, לילה אחרון בג'נבה.

Genève - Geneva ג'נבה - שוויץ​

13.7 ג׳נבה – הזמנו מראש לינה בג׳נבה, כדי לקום רעננים לטיסה.

אז יצאנו לטייל..

החל מהשעון המפורסם, הפעם לכוון השני- עד ל Jardin anglais עם החוף הקסום שלו.

משם חזרה ל Port wilson שתמיד הגדרנו כחוף הים של ג׳נבה. עח סורבה קוקוס טבעוני מופלא..

אבל- אחרי מנוחה קצרה יצאנו לעיר העתיקה, Bourg de four. לספסל הכי ארוך בטיילת. ..Promenade de la treille.

ומשם לאורך נהר הרון. Quai du Rhone – עד ז׳נבה – Parc de la Jonction -שם גילינו אנשים אחרים, קופצים לנהר הזורם, שוחים, נסחפים, משתזפים.. וכנראה שזה עוד חוף, עוד יותר מוכר…שקצהו במפגש של הארווה והרון.

המשכנו לצעוד ( רגילים לקילומטראג׳ מהטרק) . עד ל Vieux Carouge אזור בילוי מקסים, טעים ושוקק חייים..

וזהו , נפרדים משוויץ ושבים לארץ המקסימה שלנו.

around the world@.

תחבורה

יש אוטובוסים, רכבות ורכבלים שעוזרים למי שמעוניין לקצר שלב, לשלב מספר קטעים, לחסוך זמן, לחתוך עלייה או ירידה או לדלג על קטע מסוים.

לינה

אפשר ללון באוהלים, דורמיטים, רפיוג'י ובבתי מלון. יש גם אפשרות הקפצת מזוודות. ולצעוד עם תיקי גב קטנים וצמודים - מקל מאוד על הטרק.

התרמיל והתיקים

מומלץ - לפני ואחרי המאמץ,לעשות מתיחות/ יוגה אחרי טרק - למניעת התכווציות שרירים. בעיקר לשרירי הירך הקדמי והאחורי והשוקיים. וגם לשרירי הגב, בטן, הידיים והכתפיים .

קורסים שאסור לפספס

“Stress should be a powerful driving force, not an obstacle.” Bill Phillips

Summary
Tour du mont blanc - טור דה מון בלאן​
Article Name
Description
Tour du mont blanc - טור דה מון בלאן​ - טרק סובב מון בלאן - TMB - Tour du Mont Blanc - מסלול הליכה אלפיני ב 3 מדינות: צרפת, איטליה, שוויץ. סיפוק, הנאה, אתגר ויופי. בלוג טיולים .