איזור דרום מדבר יהודה וים המלח. נחל צאלים

מדבר יהודה - נחל צאלים עליון - אחרי השטפונות

צפון הנגב

איזור צפון הנגב כולל מגוון מסלולי טיול קסומים, תצפיות, נחלי המדבר, קניונים עמוקים, חול צבעוני.

מדבר יהודה, סובב רוחמה, תל שבע, העיר הקדומה ומפעל המים . שמורת פורה, גן לאומי ממשית. גן לאומי הבשור בפארק אשכול ,שבילי אופניים ושרידים מרתקים של העבר.

ומסלולים יפהפיים שכוללים את המכתש הגדול שבלב רכס חתירה,  ונראה כסנפיר גדול. מצוק ההעתקים, קניון תמר וצפית, עם סולמות ומפלים .

בריכת צפירה , נחל צאלים עליון ותחתון, בריכת נעמה. גבי ימין , נחל ימין,  נחל חתירה, עין ירקעם, ועוד. 

נחל צאלים עליון

אפריל 2023 – סוף פסח, אחרי שבאמצע האביב, נכנסה לאזורנו מערכת חורפית עם משקעים רבים, שטפונות והצפות בנחלי הדרום.

ולאחר השטפון – כשהתחזית היתה חמימה ונעימה. חזרנו לכוון נחל צאלים. התוכנית היתה להתחיל בגבים, כשאנחנו כמעט לבד, ולסיים בבירכת צפירה .

מסלול מדהים!! חנינו בחוות הנוקדים עקב אזהרות לפריצות של רכבים. צעדנו לתחילת המסלול. ואז – צועדים בתחילה במסלול  עם סימון שבילים אדום, ממשיכים לכחול, ומסיימים את היופי בירוק. חזרה לרכב עם המסלול השחור. (סימון השבילים הירוק, הוא  לברכת צפירה).

מתחילים בסימון האדום, אמנם אין אטרקציות מיוחדות, אבל יש שקט ומרחבים של מדבר, שיירות גמלים והמון שלוווה.

מגיעים עד שרואים את הר צפירה מולנו וסימון שבילים כחול מימיננו. מתחילים לרדת ביובלים של נחל צאלים. וכבר אז נהנים לראות גבים קטנים ופריחה מדברית משגעת.
כשמגיעים לסימון הירוק מבינים מה קרה פה..עשרות גבים מלאים במים. אזורים נפלאים לפק"ל קפה. נסיון ( ללא הצלחה), למנוע מהבת שלנו (בת 24..) להכנס לכל גב וגב..

חוויה קרירה, יפהפיה ומהנה, לסיום חופשת פסח.

בסיום הגבים התוכנית היתה לעלות לבירכת צפירה, שם היינו לפני מספר חודשים. אך כעת, היא בטח מלאה יהרבה יותר וגם התצפית אליה.

אבל…מאחר שכבר הכרנו את המסלול – טיפוס קצר וירידה צרה עם ידיות אחיזה, וראינו את כמות האנשים שצועדת לכיוון בחרנו לחתוך חזרה לרכב בחוות הנוקדים ולבקר בפטריות עם המלח. 

בירכת צפירה

דצמבר 2022 – הקפצנו את הילד לערד, אז מצאנו טיולון לשעות בוקר. חנינו בחניון הלילה של בריכת צפירה. מהחניון  יורדים בסימון שחור עד הצטלבות עם סימון ירוק. ממשיכים בשחור,עד שעולים בכחול ומממנו לירוק , לרדת לבריכת צפירה שבחלקו העליון של נחל צאלים. בראש מפל יבש שגובהו כ-100 מטר, עם נוף מקסים לנחל. בריכת צפירה – גב גדול הירידה אליה, בסולם יתדות.בדרך חזרה, עולים במסלול הכחול  למקום המפגש עם הסימון השחור לתצפית יפהפיה על נחל צאלים. 

עין ענבה - נחל צאלים תחתון

מסלול טיול משפחתי מעגלי של כ-6 ק"מ לעין ענבה  מתחיל ומסתיים בחניון לילה נחל צאלים. מחניון הלילה של נחל צאלים צועדים בסימון שבילים שחור לערוץ של נחל צאלים, עד למפגש עם סימון שבילים כחול ואיתו עד למפגש עם סימון שבילים אדום. פונים שמאלה עין ענבה – נוה מדבר, מעיין קטן .משם, ממשיכים עם סימון השבילים האדום למרגלות מצוק ההעתקים. ובהמשך, פונים שמאלה בסימון שבילים ירוק, שמוביל חזרה לחניון הלילה.

מסלול קווי לעין ענבה, הלוך חזור, כ- 4 ק״מ.

המסלול נע מחניון הלילה של נחל צאלים בסימון שבילים שחור לערוץ של נחל צאלים, עד למפגש עם סימון שבילים כחול ואיתו עד למפגש עם סימון שבילים אדום. פונים שמאלה עין ענבה – נוה מדבר, מעיין קטן . ומשם  חוזרים באותה הדרך. 

מצפור מואב בערד

בדרך חזרה מנחל צאלים עוברים בערד. כדאי לעצור במצפור מואב – בדרך לתצפית יש שביל הליכה רחב, עם סימון שבילים ירוק לבן, נקודות תצפית וישיבה. השביל  מוביל אל הפסל הסביבתי של הפסל יגאל תומרקין  ז"ל .

אפשר להמשיך לטייל גם לאתר הארכיאולוגי – גן לאומי תל ערד.

או בעונה הנכונה (סוף אוקטובר ותחילת נובמבר) – לצאת לטייל בדרך החלמוניות ביער יתיר.

גן לאומי תל ערד

אפשר ללון עם הילדים בלינת קמפינג  ב"חאן הכנעני" –  מקום טוב לטיולי כוכב במדבר יהודה והסביבה.

לטייל בגן לאומי תל ערד. שם התגלו שרידיה  של עיר כנענית, מפעל מים קדום וגם שרידי מקדש. מגיעים לתל ערד ברגל מהעיר הכנענית, וניתן להכנס לתל המצודות ולראות את  מפעל המים הקדום שהתגלה באתר.

מסלולי טיול נוספים באיזור ים המלח ומדבר יהודה

מרחק

כ 9-10 ק"מ, תלוי אם תצעדו גם מכפר הנוקדים ואם תעלו לבריכת צפירה. יש מסלול מעגלי.

חנייה

אפשר להחנות בחניון הלילה של ברכת צפירה. אם אתם לבד- לשמירה על האוטו, כדאי לחנות בכפר הנוקדים.

לא לשכוח

- לוודא תחזית מזג אוויר, לא להתקרב כשיש חשש קל לשטפונות. - להתמרח במסנן קרינה.

טיול קרוב - מצדה

לעוד טיולים בדרום הארץ ​

טיול קרוב - ים המלח

לעוד טיולים בדרום הארץ