קומראן, מצוק ההעתקים ועינות צוקים

קומראן, מצוק ההעתקים ועינות צוקים

קומראן, מצוק ההעתקים ועינות צוקים,(עין פשחה). מעיינות מים מתוקים, מסלולי טיול, נופים מדהימים, שקט של מדבר, ישראל במיטבה.

קומראן – אחד מהנחלים המפורסמים במדבר יהודה . שם גילו את  “מגילות ים המלח”. שהפכו  את המקוםלאתר ארכאולוגי וגן לאומי של רשות הטבע והגנים. 

קומראן, מצוק ההעתקים, עינות צוקים

פארק עינות צוקים וקומראן – מצויים בצפונה של בקעת ים המלח, עם נופים עוצרי נשימה.

עינות צוקים – עם מעיינות מים מתוקים, שמושכים ציפורים וחובבי טבע. בפארק מספר מסלולי טיול באורכים ודרגות קושי שונות, אזורי פיקניק ונקודות תצפית.

מסלול הטיול  בעינות צוקים עובר בבתי הגידול שבשמורה ובין אתריה, עם שלטי הסבר. בחלקה הדרומי של השמורה. מצויה "השמורה החבויה" אליה מגיעים עם הדרכה.

גן לאומי, או פארק קומראן –  ממוקם במרחק נסיעה קצרה מעיינות צוקים, מדובר באתר היסטורי וארכיאולוגי שבו מצויות מגילות ים המלח. אפשר להכנס למערות, לבקר במוזיאון לצפות בסרט על המקום, ולשוטט בין השרידים.

יש מסלול קצר ומונגש בגן לאומי קומראן מאולם ההקרנות. וכמובן – ניתן לחבר בין המסלולים השונים.

מסלולי טיול - קומראן, מצוק ההעתקים, עינות צוקים

מספר מסלולים באיזור המקסים, מתאימים לגילאים ואתגרים שונים.

"לולאת עינות צוקים"  היא מסלול זה באורך 2.5 ק"מ סביב היקף שמורת הטבע, ליד מספר מעיינות מים מתוקים ונופים מדהימים של הנוף המדברי שמסביב.

"ואדי דוד לעין פשחה" מסלול של 6 ק"מ לאורך נחל דוד ודרך עינות צוקים. בדרך עוברים ליד חורבות עתיקות, בריכות צלולות ומגוון מיני צמחים ובעלי חיים ייחודיים.

"עיינות צוקים למערות קומראן"- מסלול של 11 ק"מ שמתחיל בשמורת עיינות צוקים, ממשיך לאורך מצוק ההעתקים ומסתיים במערות קומראן.

"קומראן למצדה" מסלול מאתגר הרבה יותר –  20 ק"מ מלב מדבר יהודה. 

"טרק ים המלח למדבר" טרק של יומיים ו-40 ק"מ מחופי ים המלח עד ללב מדבר יהודה. הטרק מתחיל בחוף עין בוקק בים המלח ועוקב אחר נחל דוד לתוך עינות צוקים. עוברים ליד ( או גם בתוך)  מעיינות מים מתוקים, בריכות צלולות ונופי מדבר מדהימים. ממשיכים דרך המדבר, עד לפארק קומראן. ולמחרת, בלב מדבר יהודה, עד מצדה, אתר המורשת העולמי של אונסק"ו.

עיינות צוקים דרך מצוק ההעתקים למערות קומראן

מסלול קווי של 11 ק"מ שמתחיל בשמורת עיינות צוקים, ממשיך לאורך מצוק ההעתקים ומסתיים במערות קומראן. מתחילים בשמורת הטבע עיינות צוקים  במסלול קווי שמסתיים בגן לאומי קומראן.

(מקפיצים רכב, או לחלופין, הופכים את המסלול למעגלי בתוספת של צעדה של 3.5 ק"מ נוספים עד לנקודת ההתחלה).

התחלנו בעיינות צוקים, חנינו בקרבת הכניסה לשמורת הטבע. ההתחלה היא מעבר לכביש, מול הכניסה לשמורת הטבע עיינות צוקים, בשלט אל מעלה ראש צוקים וסימון שבילים שחור.

מטפסים במעלה המצוק טיפוס תלול למדי, עד לסככת התצפית של ראש צוקים, שמשקיפה על כל ים המלח והרי מואב.באופן עקרוני, מומלץ להתחיל מוקדם, המסלול חשוף לשמש בכל נקודה, למעט הסככה, שהייתה המקום היחיד המלוכלך במסלול…סככת התצפית "מצפה ראש צוקים" (ראס פשחה) נמצאת על קצה המצוק ומשקיפה על כל ים המלח, הרי מואב וכמובן – עינות צוקים. 

משם ממשיכים במסלול השחור כשהגב לכיוון ים המלח, בשביל לרכבי 4X4.והלאה לסימון שבילים אדום לכיוון קיבוץ קלי"ה. צועדים לאורך מצוק ההעתקים ובפניה ימינה לסימון שבילים כחול מגיעים לנקודת תצפית יפיפיה על קצה מצוק ההעתקים, מקום טוב לפיקניק על הנוף. מנק' התצפית חוזרים בשביל הכחול חזרה לסימון האדום, עד לפניה ימינה לסימון שבילים ירוק לכיוון נחל קומראן.
צועדים לצד הנחל , רואים מה קורה פה בשטפונות.ולקראת סיום, עוברים בתוך תוואי הנחל עד לגן לאומי קומראן.
אפשר להיכנס למערות שנמצאות למעלה. משם ממשיכים לצד הכביש, עד לרכב שחונה ליד עינות צוקים –  נווה מדבר  עם בריכות מים מתוקיםלטבילה קרירה, אחרי מסלול בשמש הקופחת. היה – תענוג.

קניוניג, סנפלינג נחל קומראן

החלק האתגרי של קומראן – נחל קומראן. קניוניג או סנפלינג בקומראן הוא מסלול מעגלי המתחיל מחניון גן לאומי קומראן לעבר חלקו העליון של הנחל ומשם – גולשים ב”קומראן עליון” -שני המפלים הגבוהים, הראשונים, או ב”קומראן תחתון” – שלושת המפלים האחרונים .

ניתן להצטרף לטיולי סנפלינג – ערוצים בטבע , אשדות , כנען , ועוד.

עיינות צוקים

עינות צוקים נמצאת במקום אסטרטגי מדהים –  נווה המדבר הנמוך בעולם. ובה בריכות שכשוך ממי המעיינות, שביל נגיש.

מרכז השמורה – בריכות שכשוך ומי מעיינות טבעיים

"השמורה החבויה" – אפשר להכנס רק בלוויית מדריכים מוסמכים מטעם רשות הטבע והגנים. בסופי שבוע יוצאים סיורים לפלגים זורמים, ברכות טבעיות ועוד.

"ברכת תמר" – בריכה עגולה ועמוקה' אליה מגיע השביל הנגיש. כמו גם לברכת קנה ולאגם סוף.

מסלולי טיול נוספים באיזור ים המלח ומדבר יהודה ​

מסלולים

מומלץ לטייל עם אפליקציית הניווט Israel Hiking Map.

שטח צבאי - לשים לב

**חלק מהמסלול עובר בשטח צבאי ולכן אפשר לטייל במסלול המלא רק בסוף השבוע או בתיאום מראש עם צה"ל.

להתחיל מוקדם

אם מתחילים מסלול בקומראן – זיכרו שהכניסה לגן הלאומי אפשרית רק מהשעה 8 בבוקר.

טיול קרוב -בירכת צפירה

לעוד טיולים בדרום הארץ ​

טיול קרוב - נחל צאלים

לעוד טיולים בדרום הארץ