מרכז - שפלה - שרון

שפלה - ירושלים. פארק בגין ועין קובי​

2022 – שבת בבוקר, חיפשנו טיול בוקר קרוב, והגענו למסלול קליל וכייפי בפארק בגין, לכוון עין יואל ועין קובי.

חנינו במבוא ביתר, ויצאנו מחוץ לגדר. למפגש עם שביל ישראל, לצידנו כרמים ושביל נוח לצעידה. הגענו לשרידי מבנה הרוס. משם ירדנו לאפיק נחל יואל.

יורדים עם הסימון האדום, מהדרך נשקף נוף של נחל רפאים, בין לבין – ישבנו לפיקניק קטן.

ממשיכים לצעוד, במסלול כחול, ירוק ולקראת עין קובי עולים שוב לשביל מסומן אדום, (חופף לשביל ישראל), לעין קובי. מסתבר שזה גם חניון יום ולילה לקמפינג. אבל היינו די לבד.

עין קובי – הוא מעיין שכבה שנובע לבריכת איגום תת קרקעית. נכנסים דרך סולם מתכת, לנקבת הזחילה התת קרקעית ועושים "נינג'ה" קטן, כדי לעבור מעל מאגר המים.(מי שמגיע עם ילדים – כדאי  להצטייד בפנס וסנדלי הליכה במים)

עוברים דרך חורבת קובי – ועולים חזרה לכוון מבוא ביתר.יוצאים לאזור ארכאולוגי עם שרידי מסגד ובור מים ריק .

**יש סימון בצבע ירוק צהוב – של מסעות גולני.

**לקראת סוף העלייה, יש אתר הנצחה לזכר ראש הממשלה לשעבר, מנחם בגין ז"ל.

שפלה - ירושלים. הקסטל

הקסטל – גן לאומי, במבשרת ציון בהרי ירושלים. ובו סיפורי הקרבות והלוחמים בקסטל במלחמות ישראל ובעיקר במלחמת יום העצמאות.

זהו אתר מורשת חשוב מאוד בנקודה אסטרטגית, על הדרך היחידה העולה לירושלים. מיקום שחולש על נוף משגע. באתר – מצוי אתר הנצחה עם סלע השמות של כל החללים שנהרגו בקרבות שהתרחשו בקסטל.

נקודות עניין היסטוריות המספרות על קרבות הגיבורים שהתרחשו כאן.

אפשר לעבור דרך תעלות הקשר (מוצבי ההגנה לחיילנו) , בשביל מיוחד שרידים התיישבותיים כמו בור מים עתיק ושרידי בית בד. ולידם  סרטון על הקרבות בקסטל.

באתר גם חניון לילה לקמפינג ומצפור פיט .

וזה המקום בו אישי הפתיע אותי עם הצעת נישואין ♥

בוויז :גן לאומי קסטל.

שפלה - ירושלים. מעיינות הסטף

ארץ הבוסתנים והמעיינות.

אתר לשחזור חקלאות קדומה: “חקלאות בעל” שמבוססת רק על מי גשמים. “השקיית שלחין” – משתמשת במעיינות הנובעים כל ימות השנה ושולחת את המים מבריכות האגירה אל מוקד ההשקייה.

במקום  מסלולי טיול בשבילים שונים. זחילה בניקבות, טיול על רקע הרי ירושלים, בוסתנים ואתרים אכיאולוגים.

בתחתיתו זורם נחל שורק, עד לשפך שלו בים, סמוך לביתנו, באיזור פלמחים.

לסטף 3 חניונים: עליון, עם שולחנות פיקניק, שירותים, ומתקני כושר, כמו גם טיילת קצרה לתצפית  על נחל שורק והרי ירושלים., חניה אמצעית, וחניה תחתונה – בצד נחל שורק.

ו-2 מעיינות:

עין סטף ועין ביכורה – היו בריכות אגירה .נכנסים לעין סטף, עם פנס ראש,  זוחלים בנקבה, עד לבריכה קטנה שזורמת לבריכת איגום גדולה.

עין ביכורה – היה סגור שנים, ונפתח שוב לציבור. גם הוא מעיין שנובע מניקבה (עם נטיפים) ונשפך לבריכת איגום, צועדים, זקופים בניקבה ( עם הפנסים) עד למערה פנימית.

המסלול מהחניון העליון לחניון התחתון. הוא לא מסלול מעגלי.הפכנו אותו למעגלי כששבנו מעין סטף בשביל השומרות לרחבת החניה העליונה בסימון אדום.

מתחילים בשביל הכפר, המסומן בחיצים ירוקים ובסימוני שביל ישראל, יורדים במדרגות לרחבת  ספסלים ותחנה של שביל ישראל . יורדים לחניה התיכונה של סטף, עוברים טראסות ומטעים וממשיכים בשביל הכפר עד למרכז אתר סטף. ממשיכים בשביל השלחין – הצהוב עוברים את הכרם ומגיעים לעין ביכורה (עין א-שרקייה)

ממשיכים לעין סטף (עין אל-בלד) שנובע מתוך מערה במנהרה צרה שאפשר להיכנס אליה במערת המעיין, שמעל הבריכה, ולצאת בזחילה "עם המים" אל שפת בריכת האיגום של המעיין.

מבריכת סטף לא יורדים בסימון ירוק לחניה התחתונה, נקודת הסיום של הטיול החד כיווני. אלא ממשיכים בחזרה בשביל השומרות  בסימון האדום .

שפלה - ירושלים. שמורת טבע נחל כסלון

נקודת ההתחלה של המסלול המעגלי – חניון מערת בני ברית

מסלול באורך של כ -8-6 ק"מ  מתחיל במערת הקדושים (בני ברית) . עולים ממערת הקדושים בשביל ישראל ובסימון כחול. צועדים לתוך היער ומטפסים אל הר כרמילה.

עד שמגיעים לסימון שבילים שחור, איתו,  פונים שמאלה, עד שביל עפר ורחב . אחרי כ-3 ק"מ מגיעים לנחל כרמילה שיורד לנחל כסלון . חוזרים בירידה עם סימון השבילים הירוק. ירידה קצת תלולה והרבה פורחת, של  כ-1.5 ק"מ . אחרי פק"ל קפה ממשיכים  לדרך עפר סלולה שמלווה את ערוץ נחל כסלון. שם פונים שמאלה עוברים את שער האבן של הכניסה למערת הקדושים.ולחניון.

שפלה - ירושלים. שמורת טבע נחל דולב​

נחל דולב – אחד משלושה נחלים הנמצאים בתחומי שמורת נחל דולב (יחד עם  נחל המערה ונחל אוזן) . מסלול מעגלי יפהפה שאורכו כ- 9 ק"מ. מתחיל בחניון על כביש לכיוון בר גיורא ונס הרים. דרגת הקושי בינונית עד קשה, וסופו בעליה מתונה. פונים ימינה לחניה קטנה אחרי שלט קטן "נחל דולב".

מתחילים בפיצול שבילים – בסימון השחור, בטיפוס קל על שביל עד להתפתלות שבילים בנקודה הגבוהה של המסלול . ממשיכים שמאלה עם הסימון השחור. כשפרוש לפנינו נוף ירוק ומקסים. השביל מתעקל ימינה ויורד, ירידה תלולה לנחל דולב. עוברים בשביל הצר בין גדר של הכרם והחורש. וממשיכים עם סימון השבילים השחור ימינה ולמטה. מגיעים לאמפיתאטרון רחב ולמעיין "עין דולב" שחבוי בין עצי החורש הטבעי שבערוץ הנחל. ממשיכים לצעוד לאחו הפתוח. שם פונים ימינה עם סימון השבילים האדום שמחזיר אותנו לתחילת המסלול .דרך  שרידים ארכיאולוגיים של כפר ערבי "חירבת דיר אבאן",  בורות ובארות מים עתיקות וכמו שאנחנו יודעים, בסוף כל ירידה, יש עלייה. אז עולים עם נוף משגע של שפלת יהודה  עד שחוזרים לחניון.

שפלה - ירושלים. שמורת טבע נחל קטלב

נחל קטלב – נחל אכזב בשמורת טבע נחל שורק, בין בר גיורא, ונס הרים.

מתחילים באזור נס הרים  מבית הקפה "בר-בהר". מקום מפגש של טריאתלטים ורוכבי אופניים. מורידים את הטריאתלט לרכב, ויוצאים לטייל.

מימין לחניון , יש שביל עפר ואחריו מסלול מסומן בצבע שחור.  עם שלט של תחילת מסלול נחל קטלב.

ירידה מפותלת בתוך פריחה אביבית. עד לפיצול שבילים אדום שמאלה לדרך נופי שורק. ממשיכים עם השביל השחור עד "עין גיורא" – מעיין הקטן הנובע לתוך בריכת אבן אטומה, נראה יותר כמו בור מים מרובע ולא ממש נקי. ממשיכים בשביל שהופך להיות מוצל (מז שהתחלנו מוקדם, לפני השמש). מלא שיחים, חורש טבעי  צפוף ועשיר. ממשיכים לרדת לכוון ערוץ נחל קטלב שהופך להיות סלעי, ובו גם מדרגות אבן, ויתדות ברזל . עוברים את עין קטלב, מעיין שנאטם בתיבה מלבנית מבטון.  ועד לערוץ נחל קטלב (נחל שורק) עם מעט גבי מים קטנים. בסופו צינור בטון עם סימון שבילים שחור. ממשיכים  עד לגשר הרכבת. (מי שעושה מסלול חד כיווני ממשיך מתחתיו יש קשת אבן גדולה, שהשביל עובר מתחתיה. בסוף עוברים גשר ברזל צר,  מעל נחל שורק) . אנחנו עצרנו בפיצול שהיה לפני הגשר, והמשכנו במסלול הירוק שעובר בהתחלה סמוך למסילת הרכבת וממשיך לכוון בר גיורא, בעלייה ל"דיר א שייח"  והלאה למפגש עם השביל הכחול.

פונים עם הסימון הירוק ימינה לנקבת המעיין ובפיצול הבא- ימינה עם הסימון השחור, ושוב ימינה בסימון השקוף לנקבה שסופה בריכת מים תת קרקעית.

אחרי טבילה, חוזרים למפגש השבילים שבו סטינו לנקבה, וממשיכים עם הסימון הכחולעד למפגש עם השחור לעין גיורא ולרכב.

שפלה - ירושלים. שמורת טבע מערת הנטיפים

מערת הנטיפים נמצאת גם היא בשמורת שורק שבהרי יהודה. בוויז: שמורת מערת הנטיפים.

בתוך המערה שביל באורך של 300 מטר, בכל שטחי המערה. הסיור במערה מעגלי ואורך כ -20 דקות.

מהחנייה יורדיםכ-150 מדרגות אבן, עד למערה, שנקראת גם "מערת אבשלום"