עמק המעיינות

טיולים וחוויות בעמק המעיינות

למרגלות הר הגלבוע נמצא עמק המעיינות של ישראל.

נהננו שם כשהילדים היו קטנים, ובילינו יחד בגן גורו, סחנה, סקי בגלבוע ועוד.

אבל לאחרונה נזכרנו שוב בעמק היפהפה שלנו. ובאנו להכיר את עמק המעיינות דרך הרגליים והמים.

אז מה יש לנו כאן…

אירוח כפרי ניר דויד עם נחל האסי המקסים, הנקי והשמור.

עמק המעיינות – עם נחל הקיבוצים, עין שוקק, עין מודע ועוד מעיינות ונחלים רבים. ומשפחות שנעות בין המעיינות ברכבי גולף, באופניים או ברגל.

מים בנחלים ובמעיינות בטמפרטורה כייפית.

שביל נחל חרוד – שמלווה את נחל חרוד מעפולה ועד לשפך הנחל לירדן.

הסחנה, גן גורו, מסלולי הליכה כמו שביל/ טרק עמק המעיינות שאורכו 140 ק"מ. ועוד

טרק עמק המעיינות, או שביל עמק המעיינות .

אורכו של שביל עמק המעיינות הינו 140 ק"מ והוא מחולק למקטעים קצרים של 15-30 ק"מ. יוצא מפסגת הגלבוע, ממצפה דובי וערן שמיר בגלבוע, בגובה 425 מ' מעל פני הים. ומסתיים בגן לאומי בית שאן,  מעל הכנרת על שביל ישראל.

כיון שאנחנו באמצע הקיץ, לא עשינו את כל השביל אבל איתגרנו את עצמנו במסלול הכנה לTMB.. אז יצאנו מ"אירוח כפרי ניר דויד", דרך עין מודע, והלאה בשמורת טבע גלבוע מזרחי, במעלה התלול של נחל צביה, עם יתדות במפלים. הגענו עד למצפה דובי וערן שמיר, והתצפית על עמק חרוד ועמק המעיינות, הרי הגליל התחתון והגלעד.

משם חזרנו במורד של נחל צביה לפארק המעיינות, המשכנו לנחל שוקק, למסלול הרטוב המופלא ומשם חזרה לחדר שהזמנו בניר דויד.

מסלול מקסים ומאתגר, עם סוף מפנק ורטוב. אין ספק שכדאי וצבעוני יותר לעשות אותו בחודשי האביב. אבל היה נפלא.

עין מודע, עין שוקק, נחל הקיבוצים​

פארק עמק המעיינות. בשטח הפארק שלושה מעיינות יפהפיים הנובעים כל ימות השנה. בריכות דגים, שטחים חקלאיים, וציפורים נודדות. בפארק נסללו דרכים באורך כולל של כ-15 ק"מ, שמובילים את המטיילים למעיינות. ברגל, באופנים או ברכבים ירוקים.

נחל הקיבוצים רחב הידיים, עם המסלול הרטוב. מומלץ לקחת משהו מתנפח, גלגלי ים מזרן או כל דבר אחר, ולשוט להנאתכם במים הצלולים. שבאופן מפתיע, גם לא מלאים באנשים… עם טמפרטורה נעימה של 24 מעלות כל השנה.

יש שם גם את מגלשת הצינור, בה אפשר לגלוש עם זרימת המים להמשך המסלול, ולהמשיך עד שמגיעים לסיום בבריכה המשולשת.

אין מודע – מעיין צלול ונובע כל השנה, מסביבו עצי אקליפטוס ושולחנות פיקניק. עומק המים בבריכה מגיע למטר – מטר וחצי.

עין שוקק – גם הוא בלב פארק המעיינות. עם נביעה של מים צלולים בטמפרטורה של 25 מעלות כל השנה. מחצית ממי המעיין נשאבים לחקלאות עוד טרם פריצתם אל הקרקע, וחלק מזין את אמת המים "מינוס מאה" שמגיעה עד עין מודע.

עין שוקק השביל הרטוב  – תענוג…השביל הוא להנצחת צביקה קפלן ז"ל מכח צביקה, שנהרג במבצע "צוק איתן". שביל הליכה רטוב, קסום ויפיפה, בתוך צמחי קנה ופטל קוצני, בין עין שוקק ובריכת טחנת הקמח החדשה בפארק המעיינות. מימיו נשפכים בסוף אל בריכת הטחנה. בקרבתו, שרידי טחנת הקמח העתיקה.

אמת המים "מינוס מאה" –  מוליכה חלק מהמים של עין שוקק למאגרי השקיה, דגה, פרדסים, מטעים וגידוליםץ כל ההולכה נעשית לאורך 26 ק"מ, בכבידה. ומותר להתרענן בשכשוך רגליים במים ( כמובן שבאחריות המתרחץ).

עין שוקק סיפק מים כבר לפני שנים רבות, וממנו יצאה אמת מים לשתי טחנות קמח.  כיום, אמת המים המודרנית – "מינוס 100".

גן גורו

גן גורו – לכאן הגענו כדי להכיר את בעלי החיים האוסטרלים טרם נסיעתנו לאןסטרליה. וכשחזרנו מאוסטרליה, שבנו – כי זכרנו כמה היה נחמד.

גן חיות אוסטרלי עם  קנגורו, עיזים ננסיות , קזואר, אמו, חיות כיס ייחודיות, זוחלים ועופות.

ביולי אוגוסט גן גורו מאפשר גם חוויה לילית של לינת שטח באוהלים, סיור לילי וסיור בוקר בין בעלי החיים האוסטרליים.

גן השלושה – הסחנה

גן השלושה, נביעה טבעית שזורמת הישר מהאדמה כבר אלפי שנים. אל בריכות ענקיות וטבעיות שמתחברות במפלים מרשימים והמון פינות קסומות. נקיקים נסתרים, נחלים קטנים ומפלים גועשים.

הגן הלאומי מטופח על ידי רשות הטבע והגנים. פתוח כל עונות השנה, עם טמפרטורה קבועה של 25 מעלות.

ניר דויד - אירוח כפרי

פארק נופש – ניר דוד אירוח כפרי, בלב עמק המעיינות ולמרגלות הר הגלבוע . אירוח כייפי, בקיבוץ לצד נחל האסי. בקתות עץ כפריות בקיבוץ . ארוחת בוקר איכותית ומפתיעה. חדר כושר, בריכה מחוממת ומקורה. שלווה, מדשאות ועצים. עם קירבה לכל החוויות והאטרקציות לשל עמק המעיינות. וגם הנחה בכניסה לגן השלושה (סחנה) , לגן גורו , ועל השכרת אופנים/רכבים ירוקים בפארק המעיינות

המסלול שלנו יוני 2023

הגענו לסופ"ש מפתיע בעמק המעיינות. התוכנית הייתה לחוות את אירוח כפרי ניר דויד ונחל האסי ולראות מה יש בסביבה.

אז התחלנו בהפתעה ראשונה – צפונית לקיבוץ עין הנציב – המפלים הלבנים, תענוג צרוף, וממש לא עמוס.

מדובר בפלג מים זורם ולא טבעי, שמששמש לייצור חשמל. ולא חשבנו שנזכה לכזו הפתעה.

תמונה פסטורלית של משפחה, ועוד זוג עם כלב, במים השוצפים, עם שפע של צמחייה ירוקה סביבם. המשכנו עם המפלים עד לבריכת שכשוך עם נדנדה על חבל. והלאה עד לתחתית המפלים . ומשם עלינו עליה די תלולה חזרה לרכב ולקיבוץ ניר דויד.

עוד חוויה מרנינה- של שלווה על נחל האסי הנקי והיפהפה, הספקנו להינות קצת משחיה והמשכנו לארוחת ערב במסעדת ארטישוק, ותצפית ממגדל התצפית הקרוב. השכם בבוקר, הערנו את האחראי כדי לצאת מוקדם אל הטרק. התחלנו בהצצה לעין מודע, טבילת כובע באמת המים, ויציאה לממסלול שכבר תיארתי. חזרנו והגענו למסלול הרטוב והמופלא של עיו שוקק. וחזרה למנוחה בקיבוץ . אחרי שייט שליו על מזרן בנחל קיבוצים וארוחה טעימה בחוות התבלינים.

היה סופ"ש קצר ומוווושלם…

שביל עמק המעיינות

מסומן במפות סימון שבילים (מס' 3). סימון על סלעים "לבן כתום לבן" או באמצעות עמודים צהובים.